Vidarebefodra

måndag 29 april 2019

Måndag 29 april, 2019

På söndagskvällen blev smärtan i benet allt mer extrem. Runt 01:00 på natten ringde jag 1177 o de föreslog att jag skulle ringa 112 o åka in till sjukhuset, det blir ju i Helsingborg då.

Ringde 112 o förklarade att det inte är livshotande, men de skickade en ambulans som kom runt 01:30. De undersökte mig, blodtryck, puls, temperatur, syresättning o kollade på benet, allt nere entréporten.

Ambulanskillen ringde en läkare som sa att det inte kunde vänta tills på dagen att jag åkte in. Men det var inte tillräckligt att få ambulanstransport. Fick dock en sjuktransport som kom runt 02:00 o körde mig till akuten i Helsingborg.

Blev undersökt av en sjuksköterska på akuten och troligen var det en s.k. Bakercysta som brustit o vätskan, samt smärtan med den, runnit ner från knäet via vaden o sen ner i foten. Det är inte farligt, men det gjorde extremt ont.

Se högra bilden, till vänster om leden, en Bakercysta med vätska i. Om den brister kan det göra ont, som det gjorde. Jag har redan gikt, o t.ex. om uratkoncentrationen är hög så kan det troligen påverka musklerna i benet som smärta.

Men jag var lite missnöjd med vården. Dels var det bara en sköterska som tog en titt i ca 5 min. Jag hade allt velat träffa en läkare! Så fick jag bara rådet att äta Diklofenak, o blev sen bara utslängd i hemska Helsingborg mitt i natten!

Hon sa att jag skulle till Knutpunkten o ta tåget hem. Jag kunde knappt använda benet, än mindre gå till Knutpunkten! Då rådde hon mig att ringa nån jag känner som kan köra mig... Jättekul att ringa runt mitt i natten... Gjorde ett försök med pappa, men ingen svarade. Klockan var då runt 03:45.

Jaja, jag får väl bekosta en egen taxi då, för 620 kr.

Det är dåligt att man inte får sjuktransport hem! Pratade med mamma o hon hade varit med om samma sak, fått gå hem efter att ha brutit armen, fått den gipsad o sen utslängd så hon fick ta bussen hem.

Men kom hem, o lyckades somna några timmar. Avbokade återigen tandläkartiden. Men när jag vaknade var det mesta av smärtan borta. Oerhört skönt! Men är fortfarande lite öm.

Jag började titta på serien S.M.A.S.H med Svante Grundberg (R.I.P).

Åt Picadeli plocksallad med makaroner, majs, salladskyckling, fetaost, räkor, ägg med Rhode Island-dressing på, till middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar